Vitality Retail

Algemene Voorwaarden Vitality Retail

Artikel 1: Definities

1.1        Opdrachtnemer: De heer R. Simons, h.o.d.n. Vitality Retail, gevestigd in Arnhem en ingeschreven in het handelsregister onder nummer 91451191  . 1.2       Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst heeft gesloten, dan wel aan wie Opdrachtnemer een aanbod doet. 1.3       Diensten: Alle werkzaamheden (producten en diensten) betreffende consultancy, advisering en interim-management in de ruimste zin des woords, waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de Opdracht. 1.4       Opdracht: Iedere overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het leveren van Diensten door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.

Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden

2.1       Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, Opdrachten en andere rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever. 2.2      Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op iedere overeenkomst waarbij voor de uitvoering door Opdrachtnemer derden worden betrokken. 2.3      Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover zij schriftelijk tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn overeengekomen. 2.4      Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard. 2.5      Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig, niet rechtsgeldig, niet afdwingbaar of niet uitvoerbaar blijkt te zijn, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht. Opdrachtgever en Opdrachtnemer treden alsdan in overleg om een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te komen, zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling. 2.6      Opdrachtnemer is bevoegd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Deze wijzigingen zijn voor Opdrachtgever bindend nadat deze aan Opdrachtgever kenbaar zijn gemaakt en in ieder geval één maand na de door Opdrachtnemer bepaalde inwerkingtredingsdatum.

Artikel 3: Offertes en totstandkoming van de Opdracht

3.1       Alle door Opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan een offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door Opdrachtgever binnen de gestelde geldigheidsduur zonder voorbehoud of wijziging aan Opdrachtnemer schriftelijk is bevestigd dan wel een begin is gemaakt met de uitvoering van de opdracht. 3.2      De prijzen in de offertes zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

Artikel 4: Uitvoering van de Opdracht

4.1       Opdrachtnemer spant zich in de Diensten naar beste inzicht en vermogen uit te voeren. In geen geval neemt Opdrachtnemer enige resultaatsverplichting op zich, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen. 4.2      In alle gevallen waarin Opdrachtnemer dat nuttig of noodzakelijk acht heeft zij het recht om – in overleg met Opdrachtgever – bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden of zich te laten bijstaan door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 4.3      Wanneer Opdrachtnemer en Opdrachtgever overeen zijn gekomen dat voor aanvang van de Opdracht een voorschotbetaling dient plaats te vinden, als bedoeld in artikel 8.9 van onderhavige algemene voorwaarden, is Opdrachtnemer pas gehouden tot het uitvoeren van de Diensten over te gaan nadat de voorschotbetaling door Opdrachtnemer daadwerkelijk op de door haar aangegeven bankrekening is ontvangen. 4.4      Opdrachtgever staat ervoor in dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Diensten deugdelijk, volledig en tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Diensten benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Diensten op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen. 4.5      Indien voor de voltooiing van bepaalde Diensten door Opdrachtnemer een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is schriftelijk overeengekomen. Overschrijding van de overeengekomen termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van opdrachtnemer op. Opdrachtgever kan om die reden de Opdracht dan ook niet ontbinden en heeft geen recht op enige schadevergoeding. 4.6      Wanneer Opdrachtnemer de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een Opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal Opdrachtgever in overleg met alle betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Opdrachtnemer aanvaardt geen hoofdelijke aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor de uitvoering van de taak en de daarbij behorende werkzaamheden van de derde. 4.7      Klachten over de verrichte werkzaamheden moet Opdrachtgever binnen twee weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de betreffende Diensten, schriftelijk melden aan Opdrachtnemer, op straffe van verval van het recht daartoe. De klacht moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming bevatten, zodat Opdrachtnemer hier adequaat op kan reageren. Als een klacht terecht is, verricht Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog zoals is overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste moet Opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken.

Artikel 5: Duur en beëindiging

5.1       Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, kunnen Opdrachten voor bepaalde tijd enkel tegen het einde van de looptijd schriftelijk per aangetekend schrijven worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Tussentijdse opzegging is uitgesloten. Vindt geen tijdige opzegging plaats, dan wordt de Opdracht nadien stilzwijgend voor onbepaalde tijd verlengd, in welk geval voor opzegging art. 5.3 van deze voorwaarden geldt. 5.2      Indien een Opdracht wordt aangegaan voor een bepaald project of anderszins vooraf vastgestelde objectief bepaalbare gebeurtenis, dan eindigt deze Opdracht zodra dat project is afgerond resp. die gebeurtenis zich heeft voorgedaan. Indien de duur van de Opdracht afhankelijk is gesteld van een zekere toekomstige gebeurtenis of van het eindigen van een bepaald project, is Opdrachtgever gehouden om, indien en zodra de einddatum bekend is, Opdrachtnemer hiervan onmiddellijk, doch uiterlijk vijf werkdagen van tevoren schriftelijk in kennis te stellen. 5.3        Opdrachten voor onbepaalde tijd kunnen uitsluitend schriftelijk per aangetekend schrijven worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden ingaande vanaf de eerste dag van de eerstvolgende maand. 5.4      Opdrachtnemer is gerechtigd om de Opdracht, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder tot enige (schade)vergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang op te zeggen, dan wel – naar eigen keuze – de verdere uitvoering van de Opdracht op te schorten, indien:
  1. Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard;
  2. Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt;
  3. Opdrachtgever zijn schuldeisers buiten faillissement, surseance of een andere gelijksoortige regeling een akkoord heeft aangeboden;
  4. Opdrachtgever overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf;
  5. Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld of overlijdt; of
  6. Opdrachtgever jegens de opdrachtnemer niet, niet tijdig of niet volledig voldoet aan enige wettelijke verplichting, dan wel enige verplichting die voortvloeit uit de Opdracht;
  7. Opdrachtnemer na het sluiten van de Opdracht ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever enige wettelijke of contractuele verplichting jegens Opdrachtnemer niet zal nakomen.
5.5      Opdrachtnemer is in de in artikel 5.4 genoemde gevallen gerechtigd om het door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde honorarium terstond in zijn geheel op te eisen. Opdrachtgever is verplicht om Opdrachtnemer onmiddellijk te informeren indien zich een omstandigheid in de zin van artikel 5.4 voordoet. In het geval dat zich een omstandigheid in de zin van artikel 5.4 sub f. voordoet, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en zijn alle vorderingen van Opdrachtnemer direct opeisbaar.

Artikel 6: Geheimhouding en privacy

6.1       Opdrachtnemer is, behoudens de eventuele verplichting die de wet dan wel een daartoe bevoegd overheidsorgaan op hem legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding tegenover derden van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van de overeenkomst van opdrachtgever of uit andere bron heeft verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door opdrachtgever is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat deze verplichting ook wordt opgelegd aan eventuele werknemers of derden die door hem bij een opdracht worden ingeschakeld. 6.2      Opdrachtnemer behandelt persoonsgegevens die hem in het kader van de Opdracht worden verstrekt vertrouwelijk en verwerkt deze in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en overige relevante privacywetgeving. Opdrachtgever verwerkt persoonsgegevens zoals beschreven in de privacyverklaring, die te vinden is op vitalityretail.nl/privacy-policy.

Artikel 7: Intellectuele eigendom

7.1       Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten van intellectuele eigendom voor met betrekking tot producten van de geest welke zij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt en/of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de Opdracht, en ten aanzien waarvan zij de auteursrechten of andere rechten van intellectuele eigendom heeft of geldend kan maken. 7.2      Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, analyses etc., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt ten behoeve van opdrachtgever en mogen door opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer niet worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit. 7.3      Opdrachtnemer is gerechtigd om al hetgeen door opdrachtnemer is vervaardigd na overleg met opdrachtgever te signeren en/of te gebruiken ter promotie van de eigen organisatie en dienstverlening. 7.4      Opdrachtnemer is gerechtigd om de door de uitvoering van de werkzaamheden verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 8: Honorarium, kosten en facturering

8.1       Tenzij anders overeengekomen, zal het honorarium van Opdrachtnemer worden berekend aan de hand van het aantal gewerkte uren vermenigvuldigd met het overeengekomen uurtarief. 8.2      Opdrachtgever stemt er op voorhand mee in dat het overeengekomen uurtarief jaarlijks, per 1 januari, eenzijdig door Opdrachtnemer kan worden aangepast, ook gedurende de uitvoering van de Opdracht en zonder dat daarvoor een nieuwe Opdracht benodigd is. 8.3      Alle honoraria zijn exclusief heffingen van overheidswege zoals omzetbelasting (btw) alsmede exclusief reis- en andere onkosten ten behoeve van Opdrachtgever gemaakt, waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. 8.4      Opdrachtnemer kan Opdrachtgever verzoeken om een redelijk voorschot te betalen in verband met honoraria die Opdrachtgever verschuldigd is of zal worden en/of onkosten die ten behoeve van Opdrachtgever moeten worden gemaakt. 8.5      De werkzaamheden, reis- en overige onkosten alsmede eventuele voorschotten worden in beginsel maandelijks aan de opdrachtgever in rekening gebracht, met een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum, waarna de declaraties direct opeisbaar zijn. Verrekening en opschorting door de opdrachtgever zijn uitdrukkelijk uitgesloten. De declaraties moeten zonder beroep op opschorting en/of verrekening door Opdrachtgever worden voldaan op een door Opdrachtnemer aangegeven bankrekeningnummer. 8.6      Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is, in welk geval de wettelijke handelsrente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag. 8.7      Alle te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van Opdrachtgever. De gerechtelijke kosten omvatten mede alle feitelijke kosten van rechts- en procesbijstand tijdens een gerechtelijke procedure gemaakt, ook voor zover deze het liquidatietarief te boven gaan. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 15% van het gefactureerde bedrag, zulks met een minimum van € 125,-. 8.8      Opdrachtnemer is gerechtigd om bij niet tijdige betaling van de opeisbare declaratie(s) haar werkzaamheden op te schorten c.q. te staken, zonder dat zulks tot enige aansprakelijkheid leidt van Opdrachtnemer. 8.9      Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor opdrachten alleen op voorschotbasis te aanvaarden dan wel de uitvoering van reeds aanvaarde opdrachten alleen dan voort te zetten indien ter dekking van in de toekomst verschuldigde honoraria, verschotten en kantoorkosten, door opdrachtnemer in redelijkheid te bepalen voorschotten door de opdrachtgever worden betaald. Ten titel van voorschot betaalde bedragen zullen worden verrekend met de maandelijks aan de opdrachtgever in rekening te brengen werkzaamheden, reis- en overige onkosten alsmede eventuele voorschotten. Mocht na uitvoering van de opdracht en na verrekening enig voorschot resteren, dan zal opdrachtnemer dit bedrag aan de opdrachtgever restitueren. 8.10     Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Opdrachtnemer verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. 8.11      Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds tot voldoening van eventuele verschuldigde rente en door Opdrachtnemer gemaakte invorderingskosten en vervolgens ter voldoening van de oudste openstaande facturen, ook als Opdrachtgever vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur. 8.12     In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever, indien Opdrachtgever buiten faillissement, surseance of een andere gelijksoortige regeling haar schuldeisers een akkoord heeft aangeboden of indien Opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, is Opdrachtnemer gerechtigd de verdere uitvoering van de Opdracht onmiddellijk op te schorten en zijn de vorderingen van Kracht onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 9: Aansprakelijkheid

9.1       Elke aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. 9.2      Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. 9.3      Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de Opdracht te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. 9.4      Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door Opdrachtnemer gesloten aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) of beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis. 9.5      Indien de beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer, om wat voor reden dan ook, niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer per gebeurtenis of serie van gebeurtenissen beperkt tot het bedrag dat in de maand voorafgaand aan het ontstaan van de aansprakelijkheid aan Opdrachtgever is gefactureerd en voldaan, tot een maximum van EUR 10.000,–. 9.6      Onverminderd het bepaalde in artikel 6:89 BW, vervalt het recht op schadevergoeding aan de zijde van opdrachtgever in ieder geval 6 maanden na de gebeurtenis of het nalaten waaruit de schade direct of indirect voortvloeit en waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is, tenzij Opdrachtnemer voor afloop van deze vervaltermijn schriftelijk aansprakelijk is gesteld, in welk geval uitsluitend voor wat betreft de ingestelde aansprakelijkheidsvordering het vorderingsrecht eerst dan vervalt nadat de betreffende vordering onherroepelijk en finaal is afgewikkeld 9.7      Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen iedere aanspraak van derden, de redelijke kosten van rechtsbijstand daaronder begrepen, die op enige wijze samenhangen met de werkzaamheden voor Opdrachtgever verricht, tenzij een en ander het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van Opdrachtnemer.

Artikel 10 – Overmacht

10.1      Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever indien zij daartoe wordt verhinderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan haar kan worden toegerekend. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW (overmacht) geldt dat een tekortkoming van Opdrachtnemer in de nakoming van enige verplichting jegens Opdrachtgever niet aan Opdrachtnemer kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd dat zij haar verplichtingen nakomt. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, ziekte van Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, virusuitbraken en werkonderbrekingen. 10.2     Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, hebben zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever het recht de Opdracht te ontbinden. Opdrachtnemer is in dat geval niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Opdrachtnemer als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet. 10.3     Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van de overmacht haar verplichtingen uit de Opdracht is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

Artikel 11 – Toepasselijk recht en geschillen

11.1       Op alle Opdrachten, en op eventuele nadere, ter uitvoering daarvan gesloten overeenkomsten, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 11.2      Alle geschillen die voortvloeien uit een Opdracht en waarvoor geen minnelijke oplossing mogelijk blijkt, zullen exclusief worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Arnhem.